Alig két hónap van hátra a tanévből, a tavaszi napsütésben, a vakáció közeledtével pedig már sokszor nem könnyű rávenni a gyerekeket az otthoni tanulásra, gyakorlásra. Márpedig a szorzótáblát akkor is kenni-vágni kell június közepére, ha már nincs kedvünk kinyitni a matekkönyvet. Ilyenkor nyújthatnak nagy segítséget a tanulássegítő szoftverek, mint például a Matific, amely játékos feladatokkal vezet végig a matematika-tananyagon.
A hazai szakemberek március 28-án közelebbről is megismerkedhettek a Matific-kel és annak egyik megalkotójával, valamint a szoftver nemzetközi terjesztéséért felelős kollégájával. A Magyar Tudományos Akadémia szervezésében létrejövő találkozón Csépe Valéria professzorasszony felvezetőjében többek között kreativitásáért dicsérte a Matific-et. Azt is hangsúlyozta, hogy míg a digitális eszközök túlzott és/vagy céltalan használatától óvva intenek a szakemberek, az igényes tanulássegítő szoftverek nagyon hasznos kiegészítői az iskolai munkának, könnyebbé és hatékonyabbá tehetik az egyébként is szükséges otthoni gyakorlást is. Mindemellett a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek számára stabil mankót nyújthatnak az efféle szoftverek, amelyek ráadásul nem egy fejlesztőóra keretein belül, hanem játék közben segítik a felzárkózást.
Kényelmes tempó és aha-élmény
A Matific nem kevesebbre vállalkozik, mint hogy visszahozza az ún. aha-élményeket a matematikatanulásba és egészen a számokkal való ismerkedéstől, az óvodai nagycsoporttól kezdődően az általános iskola hatodik osztályáig öleli fel a tananyagot. A vidám animációk, játékos feladatok mögött meghúzódó elképzelés szerint a tanulás és a tanítás lényege, hogy a hibákra megfelelő, informatív visszajelzés érkezzen. Ennek megfelelően a Matific-ben a rontott feladatokat magyarázat követi, majd a példák visszatérnek. A program így ellenőrzi a megértést, egyúttal tudássá mélyíti a frissen felfedezett összefüggéseket.
A gyerekek saját tempójukban vehetik át az iskolai anyagot, ami segítséget nyújthat a nagyobb létszámú, gyorsabban és lassabban haladó gyerekekből álló osztályok kezelésében is.
A feladatokban elért eredményeket a program kimutatásokba rendezi, így a szülő is nyomon követheti gyermeke fejlődését, láthatja, mely témaköröket és feladatokat kell még gyakorolni, valamint megnézheti azt is, a korosztály többi tagja átlagosan hogyan teljesít. A tanároknak is lehetőségük van saját iskolájuk teljesítményét összehasonlítani a környék többi intézményével, továbbá lehetőség van körzetekre bontani az iskolák átlagos teljesítményét, ami nem csak a pedagógusoknak, de akár a szakmai döntéshozóknak is fontos információt adhat.
A Matific jelenleg 30 országban van jelen, a szoftverben diktált tanulási pálya mindig az adott tantervhez illeszkedik.