Júliusban értékelték a szakemberek a Matific digitális matematika oktatóprogram használatának eddigi eredményeit. (Az online eseményről készült összefoglaló a videóra kattintva érhető el.) Az Oktatás 2030 Tanulástudományi Kutatócsoport 87 intézmény, 239 pedagógus és több mint 4000 tanuló részvételével folytatott egyéves kutatást a témában.
A Matific egy olyan korszerű pedagógiai alapelvekre épülő, az 1-6. évfolyamokon használható gamifikált oktatóprogram, amely a tantervi témakörökhöz illesztett interaktív feladatokkal, folyamatos visszajelzést biztosító felhasználóbarát tanári adminisztrációs felülettel segíti a matematika tanulását és tanítását magyar nyelven. A koronavírus-járvány miatt a programot a tanév végéig ingyenesen használhatták az iskolák.
A felfedezés tudáskonstruáló ereje
“Az eddigi tapasztalatok szerint a Matific-ot nem egyszerűen szeretik a gyerekek, hanem imádják” – mondta Csépe Valéria, az Oktatás 2030 Tanulástudományi Kutatócsoport szakmai vezetője. Kiemelte: a módosított Nat módszertana nem a matematikatörténetet követi, hanem a gyerekek kognitív fejlődéséhez igazodik, és lehetővé teszi a személyre szabott tanulást és tanítást. Ennek egyik kiváló eszköze a Matific, amely gamifikált formában segíti végig a tanulókat a tapasztalat, megértés, absztrakció és alkalmazás fel nem cserélhető folyamatán, miközben biztosítja az állandó mérés lehetőségét a pedagógusok számára, akik így folyamatosan nyomon követhetik a diákok egyéni tanulási görbéjét.
“A matematikának hatalmas agyi hálózata van, aminek fel kell épülnie, hogy utána kiszolgálhassa a tudást. A Matific a diákok saját felismeréseit, ráébredését támogatja, ami nagyon fontos a készségek és a skillek megszerzéséhez” – tette hozzá Csépe Valéria. Az ‘én csinálom, én vagyok az, aki hat’ attitűd kialakulása nem csak a felfedezés tudáskonstruáló erejét, a kreativitást, az aktivitást ösztönzi, de önfenntartóvá teszi a tanulást. Maga a teljesítmény válik ugyanis jutalommá az érdemjegy helyett.
A játék maga a matematika
“A Matific célja, hogy izgalmas, játékos intellektuális utazássá tegye a matematikatanulást valós és kitalált környezetben is, kialakítsa a ‘képes vagyok rá’-attitűdöt, és azt a hozzáállást, hogy semmilyen feladat nem túl nehéz” – emelte ki Raz Kupferman, a Matific alapító tagja és vezető pedagógia szakértője. Beszélt arról is, hogy a program spirális tananyagépítési technikája hogyan akadályozza meg a frusztráció kialakulását a gyerekekben.
“Ha túl gyorsan és túl sok mindent kell megtanulniuk, túlélési üzemmódba kapcsolnak, és nem arra koncentrálnak, mit és miért akarnak csinálni, hanem elakadnak a hogyannál.” A Matific ezért tárgyalja többször ugyanazt a témakör, mindig egyre összetettebb formában, és ezért hagyja, hogy a tanulók megtapasztalják tévedésük következményeit.
Itt a játék és az öröm mindig kontextusba ágyazott. A játék pedig maga a matematika, és nem a cukormáz a matematika körül.
Wow!-élmény az első perctől
Az online tanévzárón a szakemberek többek között bemutatták a digitális oktatóprogramok és a kombinált tanulás (blended learning) terén megjelenő új irányzatokat, amelyek a Covid-19 kapcsán kerültek előtérbe, és azt is, hogyan segíti az offline is elérhető Matific például a törtfogalom építését.
A projektben résztvevő pedagógusok visszajelzéseiből kiderült: az oktatóprogram segítségével azok a tanulók is sokkal könnyebben teljesítettek nehéz tanulási szakaszokat, akiknek korábban gondjuk akadt a tantárggyal. A Matific a szorzótábla begyakorlására is kiválóan alkalmas volt, magas színvonalú, játékos feladatait pedig nem lehet az órákon egyébként használt papíralapú eszközökkel túlszárnyalni. A pedagógusok dicsérték a gyerekek világához közel álló digitális platformot, az azonnali ellenőrzés, a folyamatos nyomon követhetőség lehetőségét és azt a formát, amellyel a Matific a módszertani megújulást támogatja.
“Amikor a gyerekek először beléptek a Matific felületére, akkora volt a Wow!-élmény, hogy egy hétvége alatt rengeteg feladatot oldottak meg. Beleszerelmesedtek és odáig jutottunk, hogy amikor unatkoztak, akkor is elővették. Ennek a gyakorlatnak a 80 százalékát be kellene csempészni a tantermi oktatásba” – számolt be tapasztalatairól Vörösháziné Czicza Noémi, a Báthory István Általános Iskola pedagógusa.
“Nagyon jó alkalom volt számomra, hogy differenciáljam a gyerekek munkáját. A kollégáim is kedvet kaptak, sőt, talán irigykedtek is kicsit, és elszálltak a kétségeik. Összehasonlíthatatlanul kisebb gond volt, felkészülni, megtartani az órákat, mint amennyit profitáltunk belőle. A Matific a szülők számára is könnyen használható, megismerhető, és azonnali visszajelzést ad” – emelte ki Simon Beáta, a Mozgásjavító Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Kollégium pedagógusa.
A kutatással és a Matific oktatóprogrammal kapcsolatos további információkat talál ezen a linken.