Hogyan csempészhető több kreativitás a tanterembe? Miként tud egy tanár újra és újra megújulni? A British Council tanára ehhez ad néhány ötletet.
Saját tapasztalatai és kollégái véleménye alapján Marisa Constantinides arra jutott, hogy a tanári kreativitás sarokkövei a rugalmasság, az új ötletekre való nyitottság, valamint a képzelőerő. Mindezek fejlesztéséhez pedig a következő tippeket adja:
Tudásgyarapítás
Új ismereteket szerezni a tanítás módszertanáról manapság könnyebb, mint valaha. Számos könyv, tudományos igényességgel megírt újságcikk, valamint online és egyetemi kurzus nyújt lehetőséget a fejlődésre.
Emellett azonban fontos, hogy egy tanár más területeken is folyamatosan bővítse tudását, új inspirációkat szerezzen. „A kreatív tanár a jó tanításnál sokkal többet hoz be az órára.” Constantinides egyenesen azt javasolja az elhivatott pedagógusoknak, hogy tanuljanak meg hangszeren játszani, hogy az órák monotonitását dalokkal is megtörhessék. Mindazonáltal a napi teendők mellett vélhetően sokunknak nincs épp ideje zongoraleckékre, így lehetőségeinket számba véve megelégedhetünk azzal is, ha a tananyaghoz kapcsolódó művészeti alkotásokra – zenére, filmre, könyvekre – is szánunk időt a tanmenetben. Emellett például a videoszerkesztő programokban elmélyülve hozzásegíthetjük a gyerekeket saját kreatív tartalmak létrehozásához is, amely kiváló eszköz a kölcsönös motiváció fenntartásában.
Kapcsolat a kollégákkal
Bár a különböző képzések során is sok hasznos információ szerezhető, gyakran a legtöbbet mégis a pályatársaktól lehet tanulni. Az inspiráció érkezhet akár jónevű pedagógusoktól is, de legalább akkora figyelmet érdemelnek a tanáriban néhány méterre ülő, hasonló célokkal és kihívásokkal küzdő kollégák. Emellett számos Facebook-csoport is elérhető, amelyekben egymás jó gyakorlataiból lehet ihletet meríteni.
Tudásmegosztás
Constantinides szerint a diákokhoz hasonlóan a tanárok is szívesen lesnek el egymástól jó megoldásokat, de előbb-utóbb legtöbbjüknél eljön az a pont, amikor maguk is szeretnék megosztani tudásukat. Ha intézményen belül van lehetőség „házi továbbképzést” tartani a kollégáknak, érdemes megragadni az alkalmat, javasolja Constantinides. Elsőre ijesztőnek tűnő, ám hatalmas lendületet adó lépés ez, amiből ráadásul rengeteget lehet tanulni, véli.
Jó lehetőség egy blog indítása is a tanári tapasztalatokról, tervekről. A blog nemcsak a már meglévő ismereteket segít rendszerezni, de a bejegyzések alatt kialakuló eszmecserék új ötleteket is felvethetnek.
A kreativitás felszabadítása
Míg sokaknak nem okoz gondot megélni kreativitásukat, mások kevesebb önbizalommal állnak az újdonságokhoz. De akár túl öregnek vagy épp túl fiatalnak, esetleg kevéssé fantáziadúsnak érzi magát az ember, biztosra vehető, hogy a kishitűség nem a legjobb útitárs a célok elérésében. Bár képességeink és tehetségeink valóban eltérőek, mindenkinek megvan a lehetősége a kreativitásra és a kísérletezésre, bátorít Constantinides. A szakmai önbizalom ráadásul épp az új utak keresésével növelhető, de sokat segíthetnek a támogató, őszinte és konstruktív visszajelzéseket adó kollégák is.
Szellemi frissesség
Pontosan úgy, ahogyan izmainkat eddzük hosszú futással vagy súlyok emelgetésével, agytekervényeink vérbőségét is a megfelelő kihívásokkal biztosíthatjuk. A keresztrejtvény, a Sudoku, de még a puzzle is kiváló agytornáztatók, amelyek amellett, hogy segítenek kikapcsolódni és levezetni a stresszt, az elmét is frissen tartják és új ötleteknek ágyaznak meg.
Változatos tanítási módszerek
A legbiztosabb út a kiégéshez, ha a tanár az osztály összetételére, hangulatára, és az idő múlására való tekintet nélkül évről évre, hétről hétre, napról napra ugyanúgy próbálja átadni a tananyagot. A pedagógus fásultsága ráadásul szükségképpen a diákokat is demotiválja. A megújulás mindenki érdeke! A vizuális segédanyagok, a különböző tanulássegítő szoftverek, vagy épp a non-formális oktatási helyszínek mind alkalmasak lehetnek a rutinok megtörésére.